Semasa dalam perjalanan dan memerlukan bantuan? Hubungi Talian Bantuan kami:

_

Kongsi di !trpst#/trp-gettext>
Kongsi di !trpst#/trp-gettext>
Kongsi di !trpst#/trp-gettext>
Kongsi di !trpst#/trp-gettext>

PERKHIDMATAN BAS RAPID KAMUNTING BERAKHIR 15 JUN

KUALA LUMPUR, 31 Mei - Rapid Bus Sdn. Bhd. - anak syarikat Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana) yang mengurus perkhidmatan bas Rapid Kamunting di Perak, hari ini mengumumkan bahawa ia akan menamatkan perkhidmatan berkenaan pada 15 Jun 2021 pada waktu lebih lima tahun.

Memulakan operasi pada Mac 2016, Rapid Kamunting, yang merupakan satu inisiatif di bawah Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) oleh Kerajaan melalui kerjasama dengan Lembaga Pelaksanaan Koridor Utara (NCIA), Majlis Perbandaran Taiping dan Prasarana, menyediakan perkhidmatan di tiga kali - Laluan 10 ( Taiping Loop), Laluan 20 (Jejak Warisan Loop) dan Laluan 30 (Bukit Jana - Kg Boyan).

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini hari ini, Rapid Bus mengatakan langkah-langkah berkaitan kerana kekangan dana dan permintaan rendah bagi perkhidmatan sejak awal perkhidmatannya. Rapid Kamunting dijalankan sebagai usaha memangkinkan pertumbuhan ekonomi, kesalinghubungan dan kemudahan rakyat dan penduduk setempat.

"Sokongan dan dana NCIA telah tamat pada Februari 2019. Setelah penamatan pemberian dana dan kontrak tersebut, pihak berkuasa tempatan dan kerajaan negeri tidak lagi menunjukkan minat untuk perkhidmatan Rapid Kamunting. Namun begitu, Rapid Bus telah menyediakan perkhidmatan atas komitmennya untuk menyediakan kemudahan menyediakan awam sementara terus berubah.

“Seperti juga syarikat-syarikat syarikat awam, Rapid Kamunting tidak terkecuali daripada kesan impak Covid-19. Ini dapat dilihat melalui kemerosotan jumlah penumpang kepada 30 peratus sahaja. Rentetan tempoh yang semakin meruncing operasi cepat Kamunting berhadapan dengan cabaran yang getir untuk menampung kos pengoperasian.

“Rapid Bus memohon maaf pengguna-pelanggan setia Rapid Kamunting di sekitar Taiping dan Kamunting kerana memerlukan mengundur diri. Ia mendapat satu keputusan yang mudah dan telah dibincangkan pada peringkat bersama bersama semua orang yang berkepentingan kami.

“Kami juga ingin mengambil kesempatan untuk merakamkan ucapan terima kasih di atas pengguna semua pelanggan kami dan juga atas bantuan pengguna Rapid Kamunting selama ini.

“Sebagai satu entiti pengoperasian, Rapid Bus menyedari akan tugasnya untuk menyediakan perkhidmatan awam awam yang selamat, boleh digunakan dan diberikan kepada rakyat. Kami juga menyedari bahawa untuk mengetahui sesuatu yang disediakan adalah mapan dan lestari ia perlu menjana pendapatan yang memerlukan demi kesinambungan perkhidmatan, ”tambah sebenarnya itu.