Syarat Pengangkutan
(1) BAHAGIAN 1 – Lesen Operasi
(1.1) Perkhidmatan rel yang dikendalikan oleh Rapid Rail Sdn Bhd (660759-D) (selepas ini dirujuk sebagai “Rapid KL”) adalah tertakluk kepada Terma dan Syarat Lesen Mengendalikan Kereta Api, (selepas ini dirujuk sebagai “Lesen” ) yang dikeluarkan oleh Menteri mengikut Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (selepas ini dirujuk sebagai “Akta”).
(1.2) Rapid KL bertanggungjawab menyediakan perkhidmatan yang terkandung dalam jadual perkhidmatan yang dipaparkan di semua stesen dalam rangkaian Rapid KL.
(1.3) Rapid KL akan memaklumkan kepada orang ramai dan penumpang sebelum sebarang pindaan dibuat kepada jadual perkhidmatan tren.
(2) BAHAGIAN 2 – Penggunaan Sistem Kereta Api
(2.1) Semua tiket yang dikeluarkan oleh atau bagi pihak Rapid KL adalah tertakluk kepada Akta dan Syarat Pengangkutan ini.
(2.2) Sesiapa yang membeli, memperoleh, atau mempunyai tiket, dianggap telah memahami dan bersetuju dengan Peraturan-Peraturan Kereta Api (Kelakuan Pekerja dan Penumpang) 1996 (selepas ini dirujuk sebagai “Peraturan”) dan Syarat-syarat Pengangkutan ini.
(2.3) Sesiapa sahaja dilarang merosakkan tiket dengan sengaja atau cuba menggunakan tiket yang rosak atau meminda tiket secara haram dengan niat untuk masuk atau keluar dari stesen.
(2.4) Sesiapa sahaja dilarang menyalahgunakan atau membenarkan penyalahgunaan tiket, peralatan tiket atau harta benda yang disediakan oleh Rapid KL.
(2.5) Rapid KL berhak untuk melarang sesiapa daripada memasuki atau kekal di stesen jika mereka didapati berada dalam keadaan mental yang tidak stabil, atau tidak dapat melakukan perjalanan dengan kereta api, atau berpakaian kotor yang boleh mengotorkan harta benda Rapid KL, pakaian atau barang penumpang lain yang berada di dalam stesen atau kereta api.
(2.6) Sesiapa sahaja DILARANG melakukan perkara berikut di dalam kereta api dan di stesen:
i. Mengembara dengan haiwan
ii. Merokok atau vape
iii. Melekat gula-gula getah
iv. Bermain alat muzik tanpa kebenaran
v. Membawa bagasi bersaiz besar atau berlebihan
vi. Meninggalkan bagasi tanpa pengawasan
vii. Makan dan minum di kawasan berbayar, di platform, dan di dalam kereta api
viii. Meminta dan mengutip derma tanpa kebenaran
ix. Berlegar atau tidur
x. Tampal, lekat, cat atau tulis pada mana-mana aset tanpa kebenaran
xi. Meninggalkan anak dalam jagaan tanpa pengawasan
xii. Membawa senjata api atau bahan letupan dan peralatan lain yang boleh digunakan sebagai senjata
xiii. Membawa bahan yang mengandungi unsur biologi, sinaran atau kimia yang boleh memudaratkan xiv. Membawa basikal jenis yang tidak dibenarkan pada waktu puncak
xv. Bersikap tidak sopan
xvi. Membuat bising, bergaduh, atau menyebabkan pergaduhan
xvii. Membawa barang yang boleh menyebabkan ketidakselesaan kepada penumpang lain (buah-buahan atau barang basah)
(2.7) Denda atau tindakan yang sewajarnya akan dikenakan bagi kesalahan yang dilakukan tertakluk kepada Peraturan yang disebut di atas.
(2.8) Sesiapa sahaja dilarang membawa apa-apa barang (termasuk haiwan) ke dalam mana-mana stesen Rapid KL yang boleh menyebabkan kecederaan, kehilangan atau kerosakan harta benda, kakitangan Rapid KL atau penumpang lain. Jika tertangkap, penumpang hendaklah membayar pampasan kepada Rapid KL untuk sebarang kos akibat kecederaan, kehilangan atau kerosakan.
(3) SEKSYEN 3 – Tiada Liabiliti
(3.1) Rapid KL tidak menjamin bahawa penumpang boleh diangkut dengan kereta api tertentu, atau kereta api harus berlepas atau tiba pada masa tertentu atau pembelian tiket boleh diselesaikan sebelum mana-mana tren berlepas.
(3.2) Sekiranya berlaku gangguan, kelewatan, penggantungan atau pengurangan perkhidmatan kereta api, Rapid KL akan memaklumkan kepada orang ramai dan penumpang yang mungkin terjejas oleh acara berkenaan secepat mungkin. Rapid KL akan mengambil tindakan sewajarnya untuk memulihkan perkhidmatan kereta api.
(3.3) Rapid KL tidak bertanggungjawab kepada sesiapa yang mengalami kerugian akibat gangguan perjalanan yang disebabkan oleh pengurangan perkhidmatan, kelewatan atau penamatan perkhidmatan yang disebabkan oleh perubahan dalam jadual, penggantungan atau pembatalan perkhidmatan kereta api atas apa jua sebab sekalipun.
(3.4) Rapid KL mengikut budi bicaranya, boleh menggantung atau menghentikan pengeluaran tiket di mana-mana stesen dalam rangkaian dan tidak bertanggungjawab kepada penumpang atau mana-mana orang yang mengalami apa-apa kerugian atau gangguan dalam perjalanan mereka akibat daripada tindakan ini.
(3.5) Rapid KL tidak akan bertanggungjawab kepada penumpang atau mana-mana orang yang mengalami apa-apa kehilangan atau gangguan dalam perjalanan mereka disebabkan kegagalan untuk menaiki tren yang telah berlepas atau untuk sebarang gangguan perjalanan akibat daripada tindakan ini.
(3.6) Penumpang hendaklah menyemak setiap tiket yang dibeli dan baki wang yang diterima (jika ada) sebelum meninggalkan kaunter jualan tiket atau mesin tiket. Rapid KL tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kesilapan atau kekurangan jika ia tidak dimaklumkan kepada Rapid KL apabila tiket dikeluarkan.
(3.7) Rapid KL tidak akan bertanggungjawab ke atas sebarang kecederaan akibat kecuaian penumpang sendiri semasa berada di dalam kereta api dan di stesen kereta api.
(3.8) Rapid KL tidak akan bertanggungjawab sekiranya penumpang menuju ke arah yang salah atau hilang arah semasa menggunakan perkhidmatan tren. Penumpang boleh merujuk kepada kaunter perkhidmatan pelanggan atau papan kenyataan untuk panduan.
4) BAHAGIAN 4 – Tambang Dan Penggunaan Tiket
(4.1) Pembelian tiket dan pembayaran tambang hanya boleh dibuat di stesen kereta api pada waktu operasi Rapid KL atau di tempat atau masa yang dibenarkan oleh Rapid KL.
(4.2) Jadual tambang yang disiarkan atau dipamerkan di papan kenyataan di semua stesen kereta api dalam rangkaian Rapid KL ialah tambang bagi perkhidmatan tren yang digunakan.
(4.3) Hanya pembayaran tunai dalam Ringgit Malaysia diterima, atau sebarang bentuk atau cara pembayaran lain yang dibenarkan oleh Rapid KL.
(4.4) Rapid KL berhak untuk menolak sejumlah besar wang kertas atau syiling untuk pembayaran tambang, atau menghentikan penjualan tiket jika tiada pertukaran wang yang mencukupi, dan tidak akan bertanggungjawab kepada sesiapa yang mengalami sebarang kehilangan atau gangguan perjalanan kerana faktor-faktor ini.
(4.5) Sesiapa sahaja tanpa kelulusan atau alasan munasabah dilarang memasuki atau meninggalkan kawasan berbayar sistem kereta api atau menaiki atau cuba menaiki kereta api tanpa terlebih dahulu mendapatkan tiket yang sepatutnya.
(4.6) Penumpang dikehendaki mempamerkan atau menyerahkan tiket mereka kepada pegawai yang bertugas apabila diminta untuk diperiksa.
(4.7) Setiap penumpang yang menggunakan tiket perjalanan tunggal dan telah memasuki kawasan berbayar sistem hendaklah meninggalkan kawasan tersebut dalam had masa seperti di bawah:
• Masuk dan keluar di stesen yang sama: 30 minit
• Keluar antara stesen pertama dan stesen ke-11: 75 minit
• Keluar antara stesen ke-12 dan ke-25: 210 minit
• Keluar selepas stesen ke-25: 300 minit
* Had masa di atas tidak dikenakan kepada penumpang yang menggunakan pas perjalanan tanpa had.
(4.8) Tambang maksimum sehala ditambah surcaj Ringgit Malaysia Lima (5) akan dikenakan kepada sesiapa yang berada di dalam kawasan berbayar tanpa sebarang alasan yang munasabah selepas tamat had masa yang ditetapkan di atas, sebelum dibenarkan keluar. kawasan.
(4.9) Penumpang yang keluar di luar stesen yang dimaksudkan hendaklah membayar perbezaan tambang antara stesen yang dimaksudkan dan stesen yang keluar, sebelum dibenarkan meninggalkan kawasan berbayar melainkan diarahkan sebaliknya oleh Rapid KL atas faktor-faktor tertentu.
(4.10) Penumpang yang menggunakan tiket konsesi tanpa sebarang bukti kelayakan hendaklah membayar perbezaan tambang antara tambang konsesi dan tambang dewasa, ditambah dengan surcaj Ringgit Malaysia Lima (5). Tiket konsesi boleh dibatalkan dan baki nilai dalam tiket tidak akan dikembalikan.
(4.11) Penumpang yang mempunyai tiket tetapi tidak boleh dibaca oleh sistem pintu automatik apabila memasuki kawasan berbayar, kehilangan tiket mereka, atau dengan sengaja merosakkan tiket mereka, akan dikenakan tambang maksimum sehala ditambah dengan surcaj Ringgit Malaysia Lima. (5) sebelum dibenarkan meninggalkan kawasan berbayar.
(4.12) Penumpang tidak dibenarkan meninggalkan kawasan itu jika mereka enggan atau gagal membayar tambang penuh, tambang tambahan, surcaj, atau sebarang caj lain yang dikenakan. Mereka yang enggan boleh disabitkan di bawah Peraturan.
(4.13) Sesiapa yang memasuki kawasan berbayar dan keluar di stesen yang sama, walaupun mereka tidak menaiki kereta api, akan dikenakan tambang sehala minimum.
(5) BAHAGIAN 5 – Bayaran balik
(5.1) Bayaran balik tambang adalah mengikut budi bicara Rapid KL.
(5.2) Untuk bayaran balik, penumpang mesti mengisi 'Borang Bayaran Balik'. Borang tersebut mesti dilampirkan bersama tiket dan dihantar ke mana-mana Kaunter Perkhidmatan Pelanggan di stesen kereta api, atau mereka boleh dihantar melalui pos ke Unit Sokongan Pelanggan di alamat yang dinyatakan di bawah. Bayaran perkhidmatan akan dikenakan untuk setiap tiket yang dikembalikan mengikut kadar yang ditetapkan oleh Rapid KL.
(5.3) Rapid KL tidak akan bertanggungjawab untuk menggantikan tiket yang hilang, tidak digunakan, rosak dengan sengaja, atau tamat tempoh, dan tidak akan membuat sebarang bayaran balik untuk tiket yang hilang, tidak digunakan, rosak dengan sengaja, atau tamat tempoh, atau sebarang surcaj yang dikenakan.
(6) SEKSYEN 6 – Am
(6.1) Sebarang maklum balas, cadangan atau pertanyaan mengenai perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh Rapid KL boleh dibuat di mana-mana Kaunter Khidmat Pelanggan di stesen, melalui e-mel, atau dihantar ke Unit Sokongan Pelanggan di alamat berikut:
Unit Sokongan Pelanggan
Bahagian Komunikasi dan Pemasaran Strategik Kumpulan, Prasarana Malaysia Berhad,
1, Jalan PJU 1A/46, Off Jalan Lapangan Terbang Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah,
47301 Petaling Jaya, Selangor Darul Ehsan.
Tel : 03-7885 2585
E-mel : [email protected]
laman web: www.myrapid.com.my
Facebook : @myrapid
Twitter : @AskRapidKL
Instagram : @myrapidkl
Perkhidmatan Kereta Api dan Waktu Operasi Perkhidmatan Pelanggan:
Isnin – Sabtu : 6.00am – 12.00am
Ahad dan Cuti Umum : 6.00 pagi – 11.30 malam
Waktu Puncak Perkhidmatan:
Isnin – Jumaat : 7.00 pagi – 9.00 pagi
: 5.00 petang – 7.00 malam
*Waktu operasi dan waktu puncak perkhidmatan adalah tertakluk kepada keadaan dan keperluan semasa.
Syarat-syarat Pengangkutan ini telah diluluskan oleh Ketua Pengarah, Agensi Pengangkutan Awam Darat pada 12 Januari 2021.