Kemas Kini Prestasi Bas Pantas
Dikemaskini Mingguan

Ketelusan dan akauntabiliti adalah nilai teras yang kami pegang dalam operasi kami. Kami percaya bahawa menyediakan maklumat yang tepat pada masanya dan tepat kepada penumpang kami dan pihak berkepentingan lain adalah penting dalam meningkatkan perkhidmatan kami secara berterusan dan mengenal pasti kawasan untuk penambahbaikan. Kami berharap ini, seterusnya, akan membantu membina kepercayaan dan keyakinan dalam perkhidmatan kami.
Berikut ialah nombor prestasi terkini, yang akan berfungsi sebagai peta jalan untuk menambah baik perkhidmatan kami dan mencapai kejayaan yang lebih besar pada masa hadapan.
Untuk prestasi Rapid Rail, tekan di sini.
- Penunggang
- Faktor beban
- Kebolehpercayaan Perkhidmatan
- Ketersediaan Perkhidmatan
- Kemas Kini Kemudahan
Gambaran Keseluruhan 2023 Ridership
Ridership Bulanan
Rapid KL | Pengumpan MRT | BRT Sunway | Rapid Penang | Rapid Kuantan | Ridership Bulanan | |
---|---|---|---|---|---|---|
Januari | 3,228,173 | 765,820 | 329,638 | 1,201,332 | 66,714 | 5,591,677 |
Februari | 3,191,462 | 844,176 | 394,548 | 1,065,326 | 55,881 | 5,551,393 |
Mac | 4,320,125 | 952,558 | 476,882 | 1,164,410 | 66,538 | 6,980,513 |
April | 3,825,950 | 809,869 | 389,962 | 1,130,301 | 58,294 | 6,214,376 |
tahun | Rapid KL | Pengumpan MRT | BRT Sunway | Rapid Penang | Rapid Kuantan | Jumlah |
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 109,329,555 | 16,606,586 | 4,461,096 | 26,844,368 | 2,750,943 | 159,992,548 |
2020 | 53,524,942 | 8,889,275 | 2,182,299 | 13,026,263 | 1,148,559 | 78,771,338 |
2021 | 29,684,174 | 4,704,524 | 1,293,943 | 7,608,494 | 515,130 | 43,806,265 |
2022 | 35,072,170 | 8,060,708 | 3,615,899 | 11,464,196 | 806,671 | 59,019,644 |
- Jumlah penumpang April 2023 menurun sebanyak 11% berbanding Mac 2023 disebabkan cuti Hari Raya yang panjang. Permintaan untuk pengangkutan awam dalam bandar telah dikurangkan.
Purata Penunggang Harian
(Hari minggu, tidak termasuk cuti umum)
2023
-
Bas Pantas
tahun | Purata Penunggang Harian |
---|---|
2019 | 472,782 |
2020 | 235,425 |
2021 | 132,357 |
2022 | 178,458 |
Tahun Hingga Kini (Sehingga 26 Mei) | Varians Mingguan Tahun ke Tarikh (26 Mei) lwn Tahun ke Tarikh (19 Mei) | |
---|---|---|
Rapid KL | 135,963 | â–¼ 0.3% |
Bas Pengumpan MRT | 32,826 | â–² 0.5% |
BRT Sunway | 15,806 | â–² 0.3% |
Rapid Penang | 38,447 | â–¼ 0.2% |
Rapid Kuantan | 2,064 | â–¼ 0.1% |
Faktor Beban Purata
Nisbah purata muatan penumpang berbanding kapasiti penumpang (hari bekerja tidak termasuk Cuti Umum: 7 pagi – 9 pagi dan 5 petang – 7 malam). Digunakan untuk menilai kecekapan dan mengukur penggunaan sebenar kapasiti bawa penumpang.
Varians Mingguan
Tahun ke Tarikh (26 Mei) lwn Tahun ke Tarikh (19 Mei)

Minggu ini
55%
Minggu lepas
55%
0%
0%

Minggu ini
34%
Minggu lepas
34%
0%
0%

Minggu ini
42%
Minggu lepas
41%
0%
1%

Minggu ini
42%
Minggu lepas
41%
0%
1%

Minggu ini
16%
Minggu lepas
17%
0%
1%
Kenyataan:
- Faktor muatan purata untuk waktu puncak AM & PM Hari Minggu, tidak termasuk cuti umum.
- Untuk meningkatkan faktor muatan dan meningkatkan jangkauan dan ketangkasan, rancangan telah disediakan untuk menggantikan armada Bas Rapid dengan bas yang lebih kecil (mini). Objektifnya adalah untuk meningkatkan penggunaan kapasiti penumpang dan pengalaman komuter.
Ketepatan masa (Perhentian Pertama)
Minggu ini (26 Mei) | Minggu lepas (19 Mei) | Varians | |
---|---|---|---|
Rapid KL | 85% | 84% | â–² 1% |
Bas Pengumpan MRT | 85% | 87% | â–¼ 2% |
BRT Sunway | 94% | 94% | - |
Rapid Penang | 87% | 87% | - |
Rapid Kuantan | 85% | 87% | â–¼ 1% |
- Ketepatan masa bas pentas merujuk kepada tahap bas mematuhi masa berlepas yang dijadualkan pada perhentian pertama.
- Inisiatif yang dijalankan dengan kerjasama DBKL & negeri Selangor untuk menguatkuasa dan menambah baik Lorong Bas adalah penting dalam menambah baik masa perjalanan Bas Berperingkat.
Purata Terancang & Sebenar Bas-on-the-Road (BoTR)
Minggu ini (26 Mei)
- Pusing ganti yang tinggi bagi Kapten Bas (pemandu) telah menyebabkan tahap operasi yang kurang optimum (purata pusing ganti 13% antara 2018-2022). Rapid Bus perlu merekrut seramai 867 Kapten Bas baharu menjelang Q4 2023.
- Pada Mei 2023, Rapid Bus telah menyemak semula pakej imbuhan dan faedahnya untuk Kapten Bas dengan objektif untuk mengekalkan dan menarik lebih ramai Kapten Bas.
- Rapid Bus menyasarkan untuk menambah baik "Bas di Jalan Raya" (BOTR) kepada 1,387 bas menjelang S4 2023 dengan Program Penggantian Armadanya, sambil menambah baik Nisbah Kapten Bas daripada 1.9 kepada 2.3 (Kapten setiap Bas).
Kemas Kini Kemudahan Stesen

Lif
Jumlah Kemudahan | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|---|
BRT | 13 | 12 (92.3%) | 13 (100%) |
- 1 rosak. Sasaran pembetulan akan disiapkan pada 2 Jun 2023

Eskalator
Jumlah Kemudahan | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|---|
BRT | 25 | 24 (96%) | 22 (88%) |
- 2 dibaiki. Baki 1 unit menunggu kelulusan pensijilan 'Perakuan Mesin Angkat' (PMA). Sasaran untuk disiapkan menjelang Jun 2023

Pencahayaan
Jumlah Kemudahan | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|---|
BRT | 5316 | 5316 (100%) | 5316 (100%) |
- Tiada isu

Bocor
rosak Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | rosak Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|
BRT | 10 | 10 |
- Proses pemilihan untuk kontraktor sedang berjalan dan kontrak akan diberikan menjelang Mei 2023
- Penunggang
- Faktor beban
- Kebolehpercayaan Perkhidmatan
- Ketersediaan Perkhidmatan
- Kemas Kini Kemudahan
Gambaran Keseluruhan 2023 Ridership
Ridership Bulanan
Rapid KL | Pengumpan MRT | BRT Sunway | Rapid Penang | Rapid Kuantan | Ridership Bulanan | |
---|---|---|---|---|---|---|
Januari | 3,228,173 | 765,820 | 329,638 | 1,201,332 | 66,714 | 5,591,677 |
Februari | 3,191,462 | 844,176 | 394,548 | 1,065,326 | 55,881 | 5,551,393 |
Mac | 4,320,125 | 952,558 | 476,882 | 1,164,410 | 66,538 | 6,980,513 |
April | 3,825,950 | 809,869 | 389,962 | 1,130,301 | 58,294 | 6,214,376 |
tahun | Rapid KL | Pengumpan MRT | BRT Sunway | Rapid Penang | Rapid Kuantan | Jumlah |
---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 109,329,555 | 16,606,586 | 4,461,096 | 26,844,368 | 2,750,943 | 159,992,548 |
2020 | 53,524,942 | 8,889,275 | 2,182,299 | 13,026,263 | 1,148,559 | 78,771,338 |
2021 | 29,684,174 | 4,704,524 | 1,293,943 | 7,608,494 | 515,130 | 43,806,265 |
2022 | 35,072,170 | 8,060,708 | 3,615,899 | 11,464,196 | 806,671 | 59,019,644 |
- Jumlah penumpang April 2023 menurun sebanyak 11% berbanding Mac 2023 disebabkan cuti Hari Raya yang panjang. Permintaan untuk pengangkutan awam dalam bandar telah dikurangkan.
Purata Penunggang Harian
(Hari minggu, tidak termasuk cuti umum)
2023
-
Bas Pantas
tahun | Purata Penunggang Harian |
---|---|
2019 | 472,782 |
2020 | 235,425 |
2021 | 132,357 |
2022 | 178,458 |
Tahun Hingga Kini (Sehingga 26 Mei) | Varians Mingguan Tahun ke Tarikh (26 Mei) lwn Tahun ke Tarikh (19 Mei) | |
---|---|---|
Rapid KL | 135,963 | â–¼ 0.3% |
Bas Pengumpan MRT | 32,826 | â–² 0.5% |
BRT Sunway | 15,806 | â–² 0.3% |
Rapid Penang | 38,447 | â–¼ 0.2% |
Rapid Kuantan | 2,064 | â–¼ 0.1% |
Faktor Beban Purata
Nisbah purata muatan penumpang berbanding kapasiti penumpang (hari bekerja tidak termasuk Cuti Umum: 7 pagi – 9 pagi dan 5 petang – 7 malam). Digunakan untuk menilai kecekapan dan mengukur penggunaan sebenar kapasiti bawa penumpang.
Varians Mingguan
Tahun ke Tarikh (26 Mei) lwn Tahun ke Tarikh (19 Mei)

Minggu ini
55%
Minggu lepas
55%
0%
0%

Minggu ini
34%
Minggu lepas
34%
0%
0%

Minggu ini
42%
Minggu lepas
41%
0%
1%

Minggu ini
42%
Minggu lepas
41%
0%
1%

Minggu ini
16%
Minggu lepas
17%
0%
1%
Kenyataan:
- Faktor muatan purata untuk waktu puncak AM & PM Hari Minggu, tidak termasuk cuti umum.
- Untuk meningkatkan faktor muatan dan meningkatkan jangkauan dan ketangkasan, rancangan telah disediakan untuk menggantikan armada Bas Rapid dengan bas yang lebih kecil (mini). Objektifnya adalah untuk meningkatkan penggunaan kapasiti penumpang dan pengalaman komuter.
Ketepatan masa (Perhentian Pertama)
Minggu ini (26 Mei) | Minggu lepas (19 Mei) | Varians | |
---|---|---|---|
Rapid KL | 85% | 84% | â–² 1% |
Bas Pengumpan MRT | 85% | 87% | â–¼ 2% |
BRT Sunway | 94% | 94% | - |
Rapid Penang | 87% | 87% | - |
Rapid Kuantan | 85% | 87% | â–¼ 1% |
- Ketepatan masa bas pentas merujuk kepada tahap bas mematuhi masa berlepas yang dijadualkan pada perhentian pertama.
- Inisiatif yang dijalankan dengan kerjasama DBKL & negeri Selangor untuk menguatkuasa dan menambah baik Lorong Bas adalah penting dalam menambah baik masa perjalanan Bas Berperingkat.
Purata Terancang & Sebenar Bas-on-the-Road (BoTR)
Minggu ini (26 Mei)
- Pusing ganti yang tinggi bagi Kapten Bas (pemandu) telah menyebabkan tahap operasi yang kurang optimum (purata pusing ganti 13% antara 2018-2022). Rapid Bus perlu merekrut seramai 867 Kapten Bas baharu menjelang Q4 2023.
- Pada Mei 2023, Rapid Bus telah menyemak semula pakej imbuhan dan faedahnya untuk Kapten Bas dengan objektif untuk mengekalkan dan menarik lebih ramai Kapten Bas.
- Rapid Bus menyasarkan untuk menambah baik "Bas di Jalan Raya" (BOTR) kepada 1,387 bas menjelang S4 2023 dengan Program Penggantian Armadanya, sambil menambah baik Nisbah Kapten Bas daripada 1.9 kepada 2.3 (Kapten setiap Bas).
Kemas Kini Kemudahan Stesen

Lif
Jumlah Kemudahan | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|---|
BRT | 13 | 12 (92.3%) | 13 (100%) |
- 1 rosak. Sasaran pembetulan akan disiapkan pada 2 Jun 2023

Eskalator
Jumlah Kemudahan | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|---|
BRT | 25 | 24 (96%) | 22 (88%) |
- 2 dibaiki. Baki 1 unit menunggu kelulusan pensijilan 'Perakuan Mesin Angkat' (PMA). Sasaran untuk disiapkan menjelang Jun 2023

Pencahayaan
Jumlah Kemudahan | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | Dalam Perkhidmatan Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|---|
BRT | 5316 | 5316 (100%) | 5316 (100%) |
- Tiada isu

Bocor
rosak Tahun Sehingga Kini (Sehingga 28 Mei) | rosak Tahun Sehingga Kini (Sehingga 21 Mei) | |
---|---|---|
BRT | 10 | 10 |
- Proses pemilihan untuk kontraktor sedang berjalan dan kontrak akan diberikan menjelang Mei 2023